Základní informace o pneu

Na této stránce si společně projdeme ty nejzákladnější pojmy, na které můžete u pneumatik narazit. Povíme si základy o struktuře pneumatik. Popíšeme si rozdíly mezi diagonální a radiální kostrou pneumatiky. Také se zde dozvíte, jak se pneumatiky vyrábí. Poté se dostaneme k tomu nejdůležitějšímu a to je značení velikostí, profilů, indexů nosnosti a rychlosti. Pro jistotu si také zopakujeme značení bezdušových pneumatik a pneu určené pro použití s duší.

Jdeme tedy od začátku.


Struktura pneumatiky

Pneumatika se nám skládá z různých částí. Běhounu, kostry, patky, boční stěny (boku) a tzv. inlineru.

  • Běhoun – je nejvíce namáhaná část pneumatiky, je vystaven opotřebení a povětrnostním vlivům. Běhoun, nebo-li také profil pneumatiky je třeba  vybírat podle druhu a oblasti použití pneumatiky. Na traktor, který bude převážně jezdit po poli budete volit jiný typ běhounu (profilu), než třeba u manipulátoru, který využíváte spíše na zpevněných komunikacích.
  • Kostra – jak už název napovídá je vlastní konstrukcí celé pneumatiky. Skládá se z několika vrstev tkaniny, umělých vláken nebo umělého hedvábí, případně ocelových pásů, které jsou uloženy v tvrdé gumě. Pevnost zajišťují různé pásy a pruhy. Vnitřní stěna je tvořena speciální směsí gumy, která u bezdušových pneumatik zabraňuje tomu, aby časem unikal vzduch ven.
  • Boční stěny (boky) chrání kostru před vnějšími vlivy a poškozením. Takzvaná patka spojuje pneumatiku s ráfkem. Je tvořena především ocelovými dráty.
Struktura pneumatiky

Diagonální vs. radiální konstrukce pneumatiky

Rozlišuje dva typy konstrukce pneumatiky a to radiální a diagonální. Oba typy pneu mají rozdílné vlastnosti. Každý typ konstrukce má své výhody a nevýhody. Vždy je třeba zvážit pro jakou oblast použití budete pneumatiku využívat. U moderních traktorů a zemědělských strojů se již dnes setkáváme s převážně radiální pneumatikou. V určitých oblastech, jako je například lesnictví je vhodná naopak diagonální pneumatika.

Diagonální pneumatika

Radiální pneumatika


U diagonální pneumatiky tvoří konstrukce běhounu a boku jeden celek. Tím je jakýkoliv pohyb boku veden až k běhounu, což vede k optimálnímu vlastnímu pohybu pneumatiky. Princip radiální technologie umožňuje, aby obě zóny – bočnice i běhoun, pracovaly na sobě nezávisle. To znamená, že pohyby bočnice nejsou přenášeny na běhoun, takže je vyloučeno posouvání vrstev kostry. Nekontrolovaný vlastní pohyb pneumatik, tedy prokluz na zemi, je tím podstatně snížen.

Výhody diagonálních pneumatik

  • příznivá pořizovací cena
  • malá náchylnost na propíchnutí

Výhody radiálních pneumatik

  • snížení prokluzu
  • žádný posuv mezi vrstvami kostry
  • rovnoměrné rozdělení tlaku na stykové ploše

Nevýhody diagonálních pneumatik

  • prokluz na zemi (větší vlastní pohyb)
  • vyšší tlak na stykové ploše
  • vyšší opotřebení
  • nízká tažná síla

Nevýhody radiálních pneumatik

  • vyšší pořizovací cena
  • nižší odpružení pneumatiky

Výhody radiálních pneumatik v porovnání s diagonálními

  • Efektivní tažná síla – pneumatiky se pohybují jako běžící pás. To znamená větší šetrnost k půdě, vyšší trakci a nižší prokluz.
  • Nižší spotřeba paliva
  • rovnoměrné rozdělení zatížení na stykové ploše zajišťuje menší zhutnění půdy
  • více ujetých kilometrů

Výroba pneumatik

Výroba pneumatiky není zase tak jednoduchá záležitost, jak by se na první pohled mohlo zdát. Moderní pneumatika se vyrábí až ze 45 různých surovin. Patří mezi ně kaučuk, silika, saze a síra. Dále v pneumatice nalezneme ocel, nylon a další textilie. Podle účelu použití se vybírají různé kaučukové směsi. 

Látky obsažené v pneumatice a jejich množstevní poměry (přibližné):

∼40%až jedenáct kaučukových směsípřírodní a syntetický kaučuk
∼30%plnící materiálsaze, silika, uhlík, křída
10-15%zesilující vláknaocel, umělé hedvábí, nylon
∼10%změkčovačeoleje a pryskyřice
4-5 %chemikálie na vulkanizacisíra, oxid zinečnatý
1-2 %chemikálie na ochranu před stárnutím
1%jiné

Jako první se tedy vyrobí různé kaučukové směsi, poté přijdou na řadu kordové vrstvy a dráty patky. Kordové vrstvy jsou vyrobeny nejčastěji z tkaninových pásů a z nylonu, polyesteru nebo oceli, které jsou po obou stranách opatřeny tenkou vrstvou gumy. Poté jsou pásy pod určitým úhlem seříznuty. Takto upravené pásy jsou pak použity pro kostru a pásové vrstvy.

Jádro patky, kterým je ocelová drát, se potáhne gumou a pevně navine na cívku. Počet závitů a průměr je přesně přizpůsoben velikosti pneumatiky a jejímu zatížení.

Při výrobě pneumatiky se nejprve na navíjecí buben položí neprodyšná vrstva. Ta později tvoří vnitřní vrstvu pneumatiky a zajišťuje její těsnost. Na ni přijde jedna nebo několik dalších vrstev z pogumované ocelové nebo nylonové tkaniny – zde se začíná tvořit kostra pneumatiky. Spolu se dvěma klínovými zesílenými patkami jsou na buben položena navinutá jádry patky. Společně tvoří patku pneumatiky a zaručují pevné usazení pneumatiky na ráfku. Po položení pryže na bočnice se navíjecí buben ze středu nafoukne a pneumatika získá svůj tvar. Následně se na hotovou kostru navinou vrstvy pásu.

Po dokončení musí být surová pneumatika ještě vulkanizována. A to tak, že se vloží do formy, kde se díky horku a tlaku dotvoří, aby se jednotlivé molekuly polymerů spojily. Po vulkanizaci získá pneumatika svůj definitivní tvar s vhodným profilem. Následně prochází každá pneumatika výstupní kontrolou.


Rozměry pneumatik

Všichni výrobci pneumatik jsou organizování ve sdruženích. Těmi nejdůležitějšími jsou:

  • ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation, Brusel)
  • Tire + Rim Association (hlavní sdružení v USA)

Společně s Mezinárodní organizací pro normalizaci (ISO) tato sdružení stanovila pro své výrobky celosvětově platnou normu.

Vnější průměr

Maximální průměr v mm nezatížené nahuštěné pneumatiky, namontované na doporučeném ráfku a dle předpisů (provozní tlak)

Šířka průřezu

Šířka pneumatiky v mm, měřeno od boční stěny k boční stěně nezatížené pneumatiky, namontované na doporučených ráfcích a nahuštěné dle přepisů (provozní tlak).

Výška průřezu

Výška bočnice pneumatiky. Ta se udává v označení velikosti pneumatiky v % vzhledem k šířce průřezu.

Statický poloměr

Vzdálenost od středu kola k běžné úrovni za nominálních podmínek zatížení a tlaku vzduchu.

Propružení

Propružení pneumatiky do max. 10 km/h v % výšce průřezu. Maximální hodnota u standardních pneumatik smí činit 18%.

Průměr ráfku

Průměr měřený od dosedací plochy patky k dosedací ploše patky.

Valivý obvod

Valivý obvod je vzdálenost, kterou kolo urazí při jednom otočení bez prokluzu.

Průřez pneumatikou

Označení velikosti a profilu

Každá pneumatika má na bočnici uvedeny všechny potřebné informace. Patří mezi ně zejména označení velikosti, označení profilu, index nosnosti a rychlosti. Pokud lze pneumatiku používat bez duše, uvidíte zde označení TUBELESS. Dále na bočnici naleznete informace o výrobci a takzvané číslo DOT, součástí tohoto čísla je datum výroby.

Značení pneumatik

Mezinárodně platná definice velikosti byla v uplynulých letech změněna z palců na metrické jednotky. Na jednotlivých pneumatikách jsou uvedeny dočasně obě jednotky.

Označení profilu

Každý výrobce má pro svůj profil vlastní označení. Ten je rovněž uveden na boku pneumatiky.


Index nosnosti a rychlosti

Na bočnici pneumatiky najdete index nosnosti a rychlosti. Také zda se smí pneumatika používat s duší nebo bez. Připomeňme si opět značení: TL – tubeless = bezdušová, TT – Tube Type = pneumatika, která lze používat pouze s duší.

Index zatížení je vyjádřen číselným kódem. Ten udává nosnost pneumatiky. Následující písmeno (nebo kombinace číslic a písmen) označuje rychlost, do které je zaručena nosnost.

Označení 166F udává pneumatice nosnost 5 300kg při 80km/h.

Rychlostní index:

indexkm/hindexkm/h
A210K110
A315L120
A420M130
A525N140
A630P150
A735O160
A840R170
B50S180
C60T190
D65H210
E70V240
F80W270
G90Y300
J100Znad 240

Hmotností index:

indexhmotnost [kg]indexhmotnost [kg]
501901201400
511951211450
522001221500
532061231550
542121241600
552181251650
562241261700
572301271750
582361281800
592431291850
602501301900
612571311950
622651322000
632721332060
642801342120
652901352180
663001362240
673071372300
683151382360
693251392430
703351402500
713451412575
723551422650
733651432725
743751442800
753871452900
764001463000
774121473075
784251483150
794371493250
804501503350
814621513450
824751523550
834871533650
845001543750
855151553875
865301564000
875451574125
885601584250
895801594375
906001604500
916151614625
926301624750
936501634875
946701645000
956901655150
967101665300
977301675450
987501685600
997751695800
1008001706000
1018251716150
1028501726300
1038751736500
1049001746700
1059251756900
1069501767100
1079751777300
10810001787500
10910301797750
11010601808000
11110901818250
11211201828500
11311501838750
11411801849000
11512151859250
11612501869500
11712851879750
118132018810000
119136018910300

Zdroj: www.bohnenkamp.cz