Základní informace o pneu
Na této stránce si společně projdeme ty nejzákladnější pojmy, na které můžete u pneumatik narazit. Povíme si základy o struktuře pneumatik. Popíšeme si rozdíly mezi diagonální a radiální kostrou pneumatiky. Také se zde dozvíte, jak se pneumatiky vyrábí. Poté se dostaneme k tomu nejdůležitějšímu a to je značení velikostí, profilů, indexů nosnosti a rychlosti. Pro jistotu si také zopakujeme značení bezdušových pneumatik a pneu určené pro použití s duší.
Jdeme tedy od začátku.
Struktura pneumatiky
Pneumatika se nám skládá z různých částí. Běhounu, kostry, patky, boční stěny (boku) a tzv. inlineru.
- Běhoun – je nejvíce namáhaná část pneumatiky, je vystaven opotřebení a povětrnostním vlivům. Běhoun, nebo-li také profil pneumatiky je třeba vybírat podle druhu a oblasti použití pneumatiky. Na traktor, který bude převážně jezdit po poli budete volit jiný typ běhounu (profilu), než třeba u manipulátoru, který využíváte spíše na zpevněných komunikacích.
- Kostra – jak už název napovídá je vlastní konstrukcí celé pneumatiky. Skládá se z několika vrstev tkaniny, umělých vláken nebo umělého hedvábí, případně ocelových pásů, které jsou uloženy v tvrdé gumě. Pevnost zajišťují různé pásy a pruhy. Vnitřní stěna je tvořena speciální směsí gumy, která u bezdušových pneumatik zabraňuje tomu, aby časem unikal vzduch ven.
- Boční stěny (boky) chrání kostru před vnějšími vlivy a poškozením. Takzvaná patka spojuje pneumatiku s ráfkem. Je tvořena především ocelovými dráty.
Diagonální vs. radiální konstrukce pneumatiky
Rozlišuje dva typy konstrukce pneumatiky a to radiální a diagonální. Oba typy pneu mají rozdílné vlastnosti. Každý typ konstrukce má své výhody a nevýhody. Vždy je třeba zvážit pro jakou oblast použití budete pneumatiku využívat. U moderních traktorů a zemědělských strojů se již dnes setkáváme s převážně radiální pneumatikou. V určitých oblastech, jako je například lesnictví je vhodná naopak diagonální pneumatika.
| |
---|---|
U diagonální pneumatiky tvoří konstrukce běhounu a boku jeden celek. Tím je jakýkoliv pohyb boku veden až k běhounu, což vede k optimálnímu vlastnímu pohybu pneumatiky. | Princip radiální technologie umožňuje, aby obě zóny – bočnice i běhoun, pracovaly na sobě nezávisle. To znamená, že pohyby bočnice nejsou přenášeny na běhoun, takže je vyloučeno posouvání vrstev kostry. Nekontrolovaný vlastní pohyb pneumatik, tedy prokluz na zemi, je tím podstatně snížen. |
Výhody diagonálních pneumatik
|
Výhody radiálních pneumatik
|
Nevýhody diagonálních pneumatik
|
Nevýhody radiálních pneumatik
|
Výhody radiálních pneumatik v porovnání s diagonálními
- Efektivní tažná síla – pneumatiky se pohybují jako běžící pás. To znamená větší šetrnost k půdě, vyšší trakci a nižší prokluz.
- Nižší spotřeba paliva
- rovnoměrné rozdělení zatížení na stykové ploše zajišťuje menší zhutnění půdy
- více ujetých kilometrů
Výroba pneumatik
Výroba pneumatiky není zase tak jednoduchá záležitost, jak by se na první pohled mohlo zdát. Moderní pneumatika se vyrábí až ze 45 různých surovin. Patří mezi ně kaučuk, silika, saze a síra. Dále v pneumatice nalezneme ocel, nylon a další textilie. Podle účelu použití se vybírají různé kaučukové směsi.
Látky obsažené v pneumatice a jejich množstevní poměry (přibližné):
∼40% | až jedenáct kaučukových směsí | přírodní a syntetický kaučuk |
∼30% | plnící materiál | saze, silika, uhlík, křída |
10-15% | zesilující vlákna | ocel, umělé hedvábí, nylon |
∼10% | změkčovače | oleje a pryskyřice |
4-5 % | chemikálie na vulkanizaci | síra, oxid zinečnatý |
1-2 % | chemikálie na ochranu před stárnutím | |
1% | jiné |
Jako první se tedy vyrobí různé kaučukové směsi, poté přijdou na řadu kordové vrstvy a dráty patky. Kordové vrstvy jsou vyrobeny nejčastěji z tkaninových pásů a z nylonu, polyesteru nebo oceli, které jsou po obou stranách opatřeny tenkou vrstvou gumy. Poté jsou pásy pod určitým úhlem seříznuty. Takto upravené pásy jsou pak použity pro kostru a pásové vrstvy.
Jádro patky, kterým je ocelová drát, se potáhne gumou a pevně navine na cívku. Počet závitů a průměr je přesně přizpůsoben velikosti pneumatiky a jejímu zatížení.
Při výrobě pneumatiky se nejprve na navíjecí buben položí neprodyšná vrstva. Ta později tvoří vnitřní vrstvu pneumatiky a zajišťuje její těsnost. Na ni přijde jedna nebo několik dalších vrstev z pogumované ocelové nebo nylonové tkaniny – zde se začíná tvořit kostra pneumatiky. Spolu se dvěma klínovými zesílenými patkami jsou na buben položena navinutá jádry patky. Společně tvoří patku pneumatiky a zaručují pevné usazení pneumatiky na ráfku. Po položení pryže na bočnice se navíjecí buben ze středu nafoukne a pneumatika získá svůj tvar. Následně se na hotovou kostru navinou vrstvy pásu.
Po dokončení musí být surová pneumatika ještě vulkanizována. A to tak, že se vloží do formy, kde se díky horku a tlaku dotvoří, aby se jednotlivé molekuly polymerů spojily. Po vulkanizaci získá pneumatika svůj definitivní tvar s vhodným profilem. Následně prochází každá pneumatika výstupní kontrolou.
Rozměry pneumatik
Všichni výrobci pneumatik jsou organizování ve sdruženích. Těmi nejdůležitějšími jsou:
- ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation, Brusel)
- Tire + Rim Association (hlavní sdružení v USA)
Společně s Mezinárodní organizací pro normalizaci (ISO) tato sdružení stanovila pro své výrobky celosvětově platnou normu.
Vnější průměr
Maximální průměr v mm nezatížené nahuštěné pneumatiky, namontované na doporučeném ráfku a dle předpisů (provozní tlak)
Šířka průřezu
Šířka pneumatiky v mm, měřeno od boční stěny k boční stěně nezatížené pneumatiky, namontované na doporučených ráfcích a nahuštěné dle přepisů (provozní tlak).
Výška průřezu
Výška bočnice pneumatiky. Ta se udává v označení velikosti pneumatiky v % vzhledem k šířce průřezu.
Statický poloměr
Vzdálenost od středu kola k běžné úrovni za nominálních podmínek zatížení a tlaku vzduchu.
Propružení
Propružení pneumatiky do max. 10 km/h v % výšce průřezu. Maximální hodnota u standardních pneumatik smí činit 18%.
Průměr ráfku
Průměr měřený od dosedací plochy patky k dosedací ploše patky.
Valivý obvod
Valivý obvod je vzdálenost, kterou kolo urazí při jednom otočení bez prokluzu.
Označení velikosti a profilu
Každá pneumatika má na bočnici uvedeny všechny potřebné informace. Patří mezi ně zejména označení velikosti, označení profilu, index nosnosti a rychlosti. Pokud lze pneumatiku používat bez duše, uvidíte zde označení TUBELESS. Dále na bočnici naleznete informace o výrobci a takzvané číslo DOT, součástí tohoto čísla je datum výroby.
Mezinárodně platná definice velikosti byla v uplynulých letech změněna z palců na metrické jednotky. Na jednotlivých pneumatikách jsou uvedeny dočasně obě jednotky.
Označení profilu
Každý výrobce má pro svůj profil vlastní označení. Ten je rovněž uveden na boku pneumatiky.
Index nosnosti a rychlosti
Na bočnici pneumatiky najdete index nosnosti a rychlosti. Také zda se smí pneumatika používat s duší nebo bez. Připomeňme si opět značení: TL – tubeless = bezdušová, TT – Tube Type = pneumatika, která lze používat pouze s duší.
Index zatížení je vyjádřen číselným kódem. Ten udává nosnost pneumatiky. Následující písmeno (nebo kombinace číslic a písmen) označuje rychlost, do které je zaručena nosnost.
Označení 166F udává pneumatice nosnost 5 300kg při 80km/h.
Rychlostní index:
index | km/h | index | km/h |
A2 | 10 | K | 110 |
A3 | 15 | L | 120 |
A4 | 20 | M | 130 |
A5 | 25 | N | 140 |
A6 | 30 | P | 150 |
A7 | 35 | O | 160 |
A8 | 40 | R | 170 |
B | 50 | S | 180 |
C | 60 | T | 190 |
D | 65 | H | 210 |
E | 70 | V | 240 |
F | 80 | W | 270 |
G | 90 | Y | 300 |
J | 100 | Z | nad 240 |
Hmotností index:
index | hmotnost [kg] | index | hmotnost [kg] |
50 | 190 | 120 | 1400 |
51 | 195 | 121 | 1450 |
52 | 200 | 122 | 1500 |
53 | 206 | 123 | 1550 |
54 | 212 | 124 | 1600 |
55 | 218 | 125 | 1650 |
56 | 224 | 126 | 1700 |
57 | 230 | 127 | 1750 |
58 | 236 | 128 | 1800 |
59 | 243 | 129 | 1850 |
60 | 250 | 130 | 1900 |
61 | 257 | 131 | 1950 |
62 | 265 | 132 | 2000 |
63 | 272 | 133 | 2060 |
64 | 280 | 134 | 2120 |
65 | 290 | 135 | 2180 |
66 | 300 | 136 | 2240 |
67 | 307 | 137 | 2300 |
68 | 315 | 138 | 2360 |
69 | 325 | 139 | 2430 |
70 | 335 | 140 | 2500 |
71 | 345 | 141 | 2575 |
72 | 355 | 142 | 2650 |
73 | 365 | 143 | 2725 |
74 | 375 | 144 | 2800 |
75 | 387 | 145 | 2900 |
76 | 400 | 146 | 3000 |
77 | 412 | 147 | 3075 |
78 | 425 | 148 | 3150 |
79 | 437 | 149 | 3250 |
80 | 450 | 150 | 3350 |
81 | 462 | 151 | 3450 |
82 | 475 | 152 | 3550 |
83 | 487 | 153 | 3650 |
84 | 500 | 154 | 3750 |
85 | 515 | 155 | 3875 |
86 | 530 | 156 | 4000 |
87 | 545 | 157 | 4125 |
88 | 560 | 158 | 4250 |
89 | 580 | 159 | 4375 |
90 | 600 | 160 | 4500 |
91 | 615 | 161 | 4625 |
92 | 630 | 162 | 4750 |
93 | 650 | 163 | 4875 |
94 | 670 | 164 | 5000 |
95 | 690 | 165 | 5150 |
96 | 710 | 166 | 5300 |
97 | 730 | 167 | 5450 |
98 | 750 | 168 | 5600 |
99 | 775 | 169 | 5800 |
100 | 800 | 170 | 6000 |
101 | 825 | 171 | 6150 |
102 | 850 | 172 | 6300 |
103 | 875 | 173 | 6500 |
104 | 900 | 174 | 6700 |
105 | 925 | 175 | 6900 |
106 | 950 | 176 | 7100 |
107 | 975 | 177 | 7300 |
108 | 1000 | 178 | 7500 |
109 | 1030 | 179 | 7750 |
110 | 1060 | 180 | 8000 |
111 | 1090 | 181 | 8250 |
112 | 1120 | 182 | 8500 |
113 | 1150 | 183 | 8750 |
114 | 1180 | 184 | 9000 |
115 | 1215 | 185 | 9250 |
116 | 1250 | 186 | 9500 |
117 | 1285 | 187 | 9750 |
118 | 1320 | 188 | 10000 |
119 | 1360 | 189 | 10300 |
Zdroj: www.bohnenkamp.cz